Start van onze Camino 19 mei 2017

20 mei 2017 - Saint-Palais-sur-Mer, Frankrijk

Eindelijk..het was zo ver.

Vrijdagmorgen naar het station in Nijmegen gebracht en mooi op tijd in de trein naar Schiphol. Liep al aardig vol zo vroeg(07:50). Maar wij en onze compagnons, de rugzakken, hadden een zitplaats. Zo lang het ging want bij drukte moet de bagage in de rekken zegt de NS. Alleen......er zijn geen rekken in een dubbeldekker ..Dus op de grond tussen de zitbanken. Wil je echt niet....
Maar de reis verliep vlot zonder vertraging. Goede start dus. We hopen dat het tot Saint Palais zo verder gaat.
Op schiphol de rugzakken in de flybags en ingeleverd. Klaar voor de koffie en iets lekkers. Ondertussen was het ruim half elf dus nog 2,5 uur wachten.Geen punt want niets is leuker dan " mensjes kijken".
Op het vertrek bord bleef onze vlucht mooi op de juiste tijd staan.zag er dus goed uit. Op tijd naar de gate en vlot ingestapt. De gebruikelijke zaken voor de start en toen....
De Captain gaf via de intercom door dat Schiphol de geplande vluchten niet volgens schema kon verwerken dus of we 5 minuten konden wachten. Geen punt want volgens hem regende het toch in Bordeaux en waaide het enorm hard. Zaten wij aan boord goed...
5 Minuten werden 10, 15, 20 en na 25 minuten vertrokken we alsnog.
Daar kwam de volgende melding : ondertussen was het weer op vlieghoogte uitermate slecht geworden met regen en enorme tegen wind. Men kreeg toestemming om naar ruim 10Km hoogte te stijgen ipv 8Km en harder te vliegen.het laatste bleek achteraf niet te helpen vanwege de enorme tegenwind. Met ruim 30 minuten vertraging boven Bordeaux aangekomen en landing ingezet. En daar kwam het , flinke turbulentie die snel dalen onmogelijk maakte. Uiteindelijk niet om 15.00 u geland maar 15.40u...Dan nog je bagage en de bus opzoeken die om 16.00u vertrekt.....zinloos? Niet in Frankrijk. Binnen 10 minuten liepen we buiten met de bagage EN na douane controle. Super.
Busstation gevonden, nog 1 minuut. Waar is lijn 48 naar Pessac? Gevonden en stond op punt te vertrekken. Pessac, mai non monsieur. Impossible !! En weg.
Weer een bus, neen Pessac niet maar stap maar bij mij in en ik lever je af waar lijn 35 komt naar Pessac en vertel maar aan de chauffeur dat je naar de Gare moet want de bussen stoppen niet bij het station maar 1-2 straten ervoor. Hij wijst je de weg wel. Super vent!!
Klopte helemaal en toen we bij het loket stonden om de tickets op te halen die ik via Internet besteld had wist een dame nergens van.ik in mijn beste Frans uitgelegd wat te doen en dat de trein binnen 2 minuten naar Puyoo zou vertrekken en we niet eens wisten welke trein van welk perron . Ze begreep mij " tout suite" en een minuut later rennen door de tunnel naar juiste perron. Gerrie was reeds binnen en toen ik instapte gingen de deuren dicht. Mooi......Dus niet....Na enkele minuten seinstoring en de trein, zo'n supersnelle, werd automatisch stil gezet, 28 minuten lang. Daarna weer rijden....2 minuten en weer stil. En dat 3x achterelkaar. Bus in Puyoo, mocht die al rijden...gemist. geen punt, we nemen een taxi.
In Dax iedereen eruit. Ondertussen had een reizigster het initiatief genomen om bij elke reiziger te vragen waar men heen ging want het werd wel erg laat. Perfect idee!!!
In Dax werd omgeroepen en op schermen getoond wie, hoe laat, welke trein kon nemen om op de plaats van bestemming goed te komen ZONDER extra kosten voor bijvoorbeeld. De TGV. Prima, alleen ff ruim 1 uur wachten maar we zouden in Puyoo komen en de taxi reed dag en nacht. Zitten we in de trein rond 20.30u ondertussen raken we aan de praat met een jonge Française. Waar we heen moesten?Saint Palais. Oh, ik ook, daar woon ik en dan kunnen jullie met mij meerijden.......Dus FF geen kritiek meer op Fransen van ons ( op een enkeling na dan)
Klooster sloot om 22.00 uur en we waren er voor 21.00u. Hartelijk bedankt voor de lift en niet beledigen om iets te geven OH NON! Baskenland he.... we werden hartelijk verwelkomd en gekeken of er nog wat te eten in de keuken was want uit eten zat er niet meer in. En we hadden nog krentenbollen...
Effe de benen gestrekt en toen..heerlijk geslapen.
Een perfect aanreisschema van exact 6 uur werd een zware reis van 13 uren... Maar we zijn er dus morgen lekker de bergen in naar Ostabat.
Tot dan

1. Peter stassen:
    20 mei 2017
    erg vermoeiend de heen reis maar toch gehaald veel succes verder en wees voorzichtig DE GROETJES
  2. Mariet van der Burgt:
    20 mei 2017
    Jullie geduld en stressbestendigheid werd de eerste dag wel behoorlijk op de proef gesteld!