Dag 1: Saint-Palais naar Ostabat-Asme

20 mei 2017 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Vandaag onze eerste "echte" loopdag.
Na een goede nachtrust op tijd eruit want ontbijten tot 08.30 en 09.00 klooster verlaten. Goed Frans ontbijt en meteen maar gevraagd hoe de route verder liep. Ik had de kaart en tekst van 2012 bij mij maar zag op het prikbord 2 routes staan. Dat bleek juist. De route die ik had ging hoofdzakelijk over asfalt en de nieuwe 95% door bos en natuur. Onze keuze was vlug gemaakt ondanks dat deze etappe langer en veel zwaarder was. Goede training voor maandag. Eerst afdalen naar het centrum voor de broodnodige boodschappen: fruit, worst, pain chocolat en pain raisin...kun je de dag mee doorkomen... Daarna de route op. Het was zwaar bewolkt en af en toe wat "miezer" waar je niet nat van werd maar de temperatuur was prima om te lopen. Gaandeweg de ochtend werd het droog en warmer en scheen de zon volop met blauwe luchten en witte wolken. Perfect dus . De route: kort en krachtig: erg mooi maar......Voor klimmers..... Zijn we allebei niet echt maar volop genoten. Mooie vergezichten en voor mij steeds meer herkenning van omgeving en vooral speciale plekjes waar ik iets mee heb sinds 2012..kan ik niet uitleggen maar het is zo. Regelmatig rustjes ingelast, is tenslotte de 1e dag en maandag komt de allerzwaarste voor ons, dus alles heelhouden en niks forceren. Rond 2 uur in Ostabat de kerk bezocht en voor onze overleden dierbaren een kaars aangestoken en herdacht. Daarna......De laatste klim naar boven naar onze herberg. Is ons bekend en voelde direct goed. Gewassen en de andere Pelgrim's zaken gedaan en toen......Na BB de 3e B..... Wat gerust en kennis gemaakt met enkele Nederlanders en de "reisdag " van gisteren doorgenomen.......eindconclusie: al regel je het net zo goed: een kink of...2...3..inderdaad kabel kun je niet voorkomen maar moet je mee dealen...ieder op zijn/haar eigen manier en het blijkt dat we elkaar vandaag in deze herberg goed gemutst weer treffen. Daarna lekker gegeten en gedronken en gezongen en nu de dag afsluiten. Met alle spullen voor morgen gereed leggen.Schone was zit in de rugzak en dan lekker slapen. Mooie dag en we hopen op nog veel meer van dit soort mooie dagen. Gr.van ons 2 Lex

1. Trudy:
    20 mei 2017
    De eerste kilometers van dit deel van jullie tocht zijn gemaakt. Na zo'n heenreis moet het heerlijk zijn om de draad op te kunnen pakken en de natuur in te gaan, met alle ervaringen, warme herinneringen en fijne ontmoetingen van dien.
    Ook voor zondag een behouden wandeldag met mooie ervaringen.
    XX
  2. Wilmie:
    20 mei 2017
    Wat fijn dat jullie deze eerste dag voldaan en goedgemutst hebben kunnen afsluiten.
    Nu op naar de rest.......maar dat zal best lukken! Voor morgen ook weer heel veel wandelplezier en leuke ontmoetingen.
    Liefs en groetjes van ons allen, Wilmie
  3. Mariet van der Burgt:
    21 mei 2017
    Het is nu echt begonnen waar je al heel lang naar hebt uitgezien. Het lopen door de bossen en de natuur is prachtig en een goede oefening voor over de Pyreneeën. Genietse! !