Dag 3: SJPDP naar Roncevalles

23 mei 2017 - Roncesvalles, Spanje

Na een zeer goede nachtrust en fors ontbijt kwam dus de zwaarste dag van deze Camino.
Van Saint-Jean-Pied-de-Port in Zuid Frankrijk naar Roncesvalles in Spanje. Dus...dwars over de Pyreneeën.
Een tocht van 27 Km ( zou later blijken). We sliepen al een kleine 2 Km op de route Napoleon om niet vanuit het ontbijt direct een zeer stijl pad op te moeten. We hadden er nog geen weet van dat op diverse. Plekkende route gewijzigd was alg.v. asfaltwegen 't.b.. het verkeer. Wat dus een wijziging van de route is hield met wat grotere afstand...
Vol goede moed richting de eerste herberg, Orrison. Dit staat ook bekend als de zwaarste 8,5 Km van deze dag. Na dik 2, 5 uur en drijfnat kwamen we er aan. De temperatuur was zinderend hoog. Strak blauwe lucht, Felle zon en af en toe wat wind. Schaduw was niet meer aanwezig.....
In Orrison wat gegeten, gedronken en een uurtje uitgerust....
Onderweg al wat leuke ontmoetingen met diverse mensen van verschillende nationaliteiten gehad en wat gepraat.altijd heel leuk. Op Orrison nog wat " bekenden" ontmoet en daarna op naar Spanje. Om kort te zijn : het was even na 12.00 uurt toen we weer opstarten en we kwamen om 18.30 uur aan in Roncesvalles bij het klooster. Geen bed meer vrij of de noodopvang......Gerrie is gaan kijken maar omdat o.a.. de douches en de toiletten buiten waren vond ze dat geen goed plan. Wat over bleef was het enige hotel....Maar de hospatelero gaf ons weinig kans omdat het die dag enorm druk was . Toch ff proberen....
Men had nog een 3 persoons appartement vrij, verder compleet vol. Ik vroeg de prijs en die was te hoog.... Ik zeg dat we Peregrino's zijn en dat de herberg vol is......
Ze denkt ff na en zegt dan: als je nu ja zegt krijg je het appartement voor de prijs van een 2 persoons kamer.......vul mijn reactie maar in. Prima geslapen dus.
De was was een probleem om dat nog droog te krijgen maar dat was een probleem voor de volgende dag. Zien we dan wel. Kan allemaal achter op de rugzakken...
Daarna heerlijk gegeten en toen we buiten kwamen was het echt koud....En dichte mist......
Hopelijk is dat morgen weg. Eerst maar slapen na zo'n zware dag.
We laten het weten als we WIFI hebben.
Lex

1. Wilmie:
    23 mei 2017
    Pffffff, tja, jullie zijn de pelgrims hè!
    Ondanks de verwarrende route hebben jullie gelukkig genoeg afleiding met de andere pelgrims en dat blijven toch mooie herinneringen.
    Ging vandaag, dinsdag, wel alles volgens plan?
    Voor morgen weer een fijne tocht, minder heet en wel leuke ontmoetingen, succes!
    Groetjes, ook van de mannen XXX
  2. Mariet van der Burgt:
    23 mei 2017
    Gerrie, ik hoop dat je ondanks alles de camino leuk vindt. Dit soort dingen horen erbij. Het is elke dag weer een verrassing wat er gaat komen. Hopelijk overwint het enthousiasme het van de ongemakken! Succes verder!
  3. Tilly:
    Hallo perigrino's,

Ik heb jullie gevonden en ben weer op de hoogte,
    Wat een avontuur!
    Nou Gerrie ik doe het je niet na, respect en dan ook nog lopen met die bagage pfff.
    Wel weer mooi om te lezen al die ontmoetingen op jullie weg,
    Daar krijg je energie van denk ik.
    Heel veel succes en hoop dat jullie weer snel wifi hebben.
    Veel liefs xx
  4. Nel Wagemans:
    23 mei 2017
    een vermoeiende dag zo te lezen en met allerlei onverwachte zaken, maar ja, zo gaat dat meestal en jullie zijn toch op de plaats van bestemming aangekomen gelukkig. Ik denk ook met weer mooie herinneringen en ontmoetingen, dus dan zijn de pijntjes gauw vergeten.
    Veel succes en plezier voor morgen, Lieve groet van mij en het is leuk om jullie te volgen.
  5. Gerry:
    24 mei 2017
    Heftige tochten dus deze eerste drie dagen! En als je dan ook nog moet zoeken naar n fijne slaapplaats....
    Wens jullie veel succes samen!
  6. Trudy:
    26 mei 2017
    Heb diep respect voor wat jullie in de hitte volbrengen deze afgelopen dagen. Natuurlijk krijg je energie van alles wat je op je pad tegenkomt, maar toch, je moet het wel doen allemaal. De zwaarste dagen hebben jullie achter de rug, begrijp ik.
    Voor de komende dagen aangenaam wandelweer, en volop genieten van alles wat je tegenkomt.