Dag 17 van Atapuerca naar Burgos.

5 juni 2017 - Burgos, Spanje

Tja....onze laatste dag.
Bij het opstaan al blijde gezichten...witte wolkjes aan een blauwe lucht.....heerlijk!
Fris wel, 4 graden boven nul....Maar vooruitzichten op 20 graden plus..
Na het ontbijt ( samen met de Friezin uit Canada nu USA) rond 07.45 vertrokken want er stond een kleine 23 km voor we in Burgos zouden zijn en het zou i.i.g. het eerste stuk flink klimmen worden want we moesten over de bergrug hier in Atapuerca om in het dal , waar Burgos ligt, te komen...
Vanwege het heerlijke weer ging dit prima. In krap 45 minutenlang waren we over een zwaar keienpad pad..boven( zie de foto..)
Maar klimmen......we snappen het niet echt maar het gaat gewoon goed.....
Onderweg weer " nieuwe" mensen getroffen zoals een jonge vrouw uit Mexico met haar hond van 1,5 jaar oud.
In Burgos kwamen we haar weer tegen op een plein direct achter de kathedraal en hebben een hele tijd met haar gesproken over hoe ze dat doet met de hond vwb slapen..
Gaat goed. In steden in een hotel en in dorpen buiten of toch op de kamer..
Ze gaat tot minimaal Santiago en als het kan Fisterre.
De wandeling verliep perfect en we maakten gebruik van een alternatieve route die in het boekje van Gerrie staat. Al twee dagen bestudeerd en aantekeningen gemaakt waar goed op te letten.
Deze route is vele malen mooier dan de originele route waarbij men meer dan 10Km door een industrieel gebied moet en een zeeeeeeer lange weg door de stad moet lopen langs de doorgangsweg.... je kunt ook de bus nemen. Maar dat deden we natuurlijk niet! :)
Komen we bij het punt waar je af moet slaan, zie ik lopers die route nemen. Bij de afslag is de officiële route aanduiding zwart gespoten en staat een gele pijl op de weg.....
Verder geen officiële aanduidingen. Tot de eerste bocht...zien we heel veel mensen die route nemen en achter ons idem....
Dit is in een jaar gegroeid als " Semi officiële route"
Na zo'n 15 Km komen de routes in de stad weer bij elkaar. We hebben mensen gesproken die de "oude" route gelopen hebben en die waren niet enthousiast. Ik weet er alles van.....Maar niet elk boekje vernoemd het...
Deze alternatieve route is echt super mooi en groen... En in het park nog even ons heerlijk brood (gekocht bij de bakker vanochtend) gesmeerd met kaas en de worst opgegeten uit Saint Palais! Demi-sec was ie toen we hem kochten, nu in de rugzak 17 dagen later Sec geworden. Mmmm!
Om 14.00 uur waren we in Burgos bij ons hotel.
Dagelijkse zaken, naar de kathedraal en terras op....Reisbureau om terugreis te regelen ging toch pas om 17.00u open.. dat was redelijk snel geregeld maar een slaapplaats voor morgen in Bilbao hebben we nog niet. Alles vol....
Wordt nog ff spannend....
Verder terug gekeken op de laatste kleine 3 weken en dat is dan lekker vast nagenieten....
Leuk iedereen op de hoogte kunnen houden en erg leuke reacties gekregen dus .. duimen omhoog..
Het zit erop dus......morgen afkicken voor iederen en wie weet... Tot een volgende keer.
Groetjes. Van ons 2:
Gerrie en Lex

1. Henk:
    6 juni 2017
    Hoi Gerrie en Lex, proficiat met deze behaalde etappe geweldige prestatie erg leuk om jullie verhalen gelezen te hebben, geniet nog lekker effe na, alvast een mooie terug reis gewenst, en maar weer denken en voorbereiden aan de volgende etappe Groetjes, Henk
  2. Wilmie:
    Zo wandelaars, dit eerste gedeelte zit erop. Gezond en wel in Burgos aangekomen en inderdaad, nu vooral nagenieten, de terugreis, de kleinzoon weer knuffelen, weer vakantie en weer plannen voor jullie tweede gedeelte van deze bijzondere tocht!
    Het was weer heel erg leuk om jullie op deze manier te kunnen volgen en zo te mogen genieten van jullie belevenissen en de prachtige foto's! Onze dank daarvoor, XXX.
    Een fijne dag nog in Bilbao vandaag en voor morgen een hele goede reis naar huis.
    Liefs, groetjes van ons 3-tjes en tot woensdag, per telefoon en persoonlijk tot later deze week, XXX
  3. Tilly:
    6 juni 2017
    Hallo Lex en Gerrie,
    Geweldig gefeliciteerd met jullie eerste etappe.
    Samen gezond en trots in Burgos,
    Geniet vandaag nog een beetje van Bilbao,
    Ik geniet mee met de fantastische foto 's, zo mooi daar.
    Goede thuisreis en zie jullie hoop ik weer snel een keer.
    Lieve groetjes
  4. Trudy:
    7 juni 2017
    Ha die lieve Gerrie en Lex,
    Meegeleefd en genoten van jullie uitgebreide wandelverslag en alle ervaringen. Wat doet zo'n reis met een mens, gevoelens, emoties, de diepte in. Heb diep respect voor de manier waarop jullie de tocht ondernemen, puur, genieten, je niet klein laten krijgen door barre weersomstandigheden, open voor vele nieuwe ontmoetingen.
    Geniet met een voldaan gevoel van de laatste dag in de wetenschap dat je in september verder mag. Maar eerst in je eigen huisje uitrusten en genieten van kleinkind én kinderen.
    Een behouden terugreis en veel liefs van Trudy