Dag 16: van Villafranca Montes de Oca naar Atapuerca.

4 juni 2017 - Atapuerca, Spanje

Ja, de voorlaatste wandeldag van het eerste deel van onze gezamenlijke Camino Frances.
Vanmorgen weer om 06.00u wakker van de wekker. Het eerste dat ik dan doe: kijken uit het /een raam om te zien wat het weer is. Je kunt wel op de diverse weersites kijken maar: allemaal geven ze een totaal ander beeld van het weer op dat moment en.......Het klopt niet..
Dus kijken en , indien nodig , maatregelen nemen.
Ik zag niet veel want potdicht van de mist. Wel wat (erg koude) wind maar verder "droog".
Toen we gingen ontbijten rond de klok van 07.15u STORTREGEN!
Daarna weer "droog" . Na het ontbijt weer rennen naar de kamer vanwege de :stort........Regen....
Alles ingepakt, regencover over de rugzak en zelfs een jas aan want ik had het zelfs koud....temperatuur was 6 a 8 graden met een gevoelstemperatuur van 4 graden..
Korte broek wel want gezien de route zou ik een lange broek nooit meer schoon krijgen met die knalrode en okergele vette klei hier.( zie foto). Maar zoals elke dag: goedgemutst op pad. Sleutel ingeleverd en gevraagd naar het weer. Het blijkt in deze regio dit jaar 2017 amper iets van regen o.i.d. gevallen te zijn. En dan krijg je hier in de vroege zomer heel veel regen en koude periodes met enorm veel onweer vanwege de instabiliteit van het weer in de Atmosfeer...Ik citeer een zeer vriendelijke receptionist in ons onderkomen van afgelopen nacht. Gezien het weerbeeld van vandaag heeft hij dus helemaal gelijk.... we vertrokken met flinke regen en fors gedonder boven ons...Dat laatse is gebleven tot ongeveer een uur geleden....we hebben vandaag echt elke weersoort gehad op sneeuw en zon na:
Onweer( de hele dag) mist, motregen, stortregen, hagel, ijskoude wind en op het laatst gewoon door de wolken lopen.......
En nu, na lekker alles gewassen te hebben en daarna ieder een heerlijke super hete douche....is het al een half uur: DROOG!!!!
Maar het verpest ons humeur en plezier onderweg niet!!! Iedereen loopt of fietst, is "vrolijk" groet altijd" BUEN CAMINO" en geen enkele humeurige Pelgrim te vinden......!!
Bij onze eerste rust in San Juan de Ortega kwam het gesprek op Burgos. Hoe dat 5 jaar geleden was met het weer..? Ik heb mijn weblog van 8 juni 2012 geopend en zag:
"Bij vertrek uit Ages na een nacht met enkele graden vorst!!!, vertrokken met enkele graden boven 0..... Af en toe ietsie zon en kwamen aan in een erg koud Burgos""
Het is dus geen uitzondering hier....in juni!
Maar we leven nu en we zijn mooi rond 14.00u aangekomen en hartelijk ontvangen. Door en door nat, geen punt zegt de dame en pakt de mop en maakt het weer droog. Kon ze nog ff mee doorgaan want er kwamen meer mensen aan.....
Onderkomen is gewoon SUPER!
Alles hangt aan onze waslijn en we gaan ff het dorpje in koffie en die 3e B.....
Straks nog misschien een aanvulling van Gerrie bij de foto's en dan weer tot..BURGOS. Onze laatste etappe dus morgen!
Daar als eerste onze terugreis zien te boeken ....
We laten het weten.....
Gr. Van ons 2
Lex Nog even een aanvulling: vanavond heerlijk menu del dia gegeten in het plaatselijke hotel/restaurant/albergue! En weer zo leuk gesproken met een van oorsprong Friezin uit Lemmer, uit Calgory en een andere Canadese uit Ottawa. We merken nu dat de meeste mensen die we telkens zagen/spraken langere etappes lopen. Dus zien we steeds weer nieuwe mensen! Heel gezellig! Er zijn veel Italianen, Amerikanen en Duitsers op pad!

1. Wilmie:
    4 juni 2017
    Nou, dit vind ik wel triest voor jullie, maar aan het weer is niets te veranderen! Het komt zoals het komt, gelukkig houden jullie goede moed.
    Nu lekker uitrusten tot morgen en dan is het alweer de laatste dag van jullie eerste gedeelte van deze bijzondere tocht.
    Voor morgen alvast veel succes en geniet van alles wat jullie morgen nog op het pad komt tot in Burgos.
    Liefs en groetjes weer van ons 3-tjes, XXX
  2. Tiny:
    4 juni 2017
    Mooi dat jullie, ondanks het weer, nog steeds zo genieten!
    Succes nog en tot snel weer
  3. Nel Wagemans:
    4 juni 2017
    Tja, dan heb je wel van alles gehad en die regen ben je eigenlijk gauw beu. Maar gelukkig genieten jullie ondanks het weer. Ik hoop voor de laatste etappe op droog en zonnig weer en niet al te heet. En natuurlijk veel plezier en succes op de laatste km van het eerste deel.
    Groetjes
  4. Yvonne:
    4 juni 2017
    Eindelijk jullie foto's bekeken en zo een stukje van de reis gezien!
    Wat een prachtige herinneringen kunnen jullie weer toevoegen aan je caminoexperience!
  5. Trudy:
    7 juni 2017
    Pelgrims in hart en nieren. XX