Dag 13: van Hospital de Órbigo naar Astorga, +/- 18Km.

11 september 2017 - Astorga, Leon, Spanje

Hola;

Vandaag een "korte" etappe maar wel een die haaks staat op de overwegend "vlakke" van gisteren.
"Gewone" tijd op en na een "Spaans ontbijt" om half 8 weg na afscheid van de Herbergier te hebben genomen. Heerlijk weer!! Ruim 11 graden....en de zon kwam al voor 8 uur ipv erna zoals de laaatste dagen....
Samen met Heinz het stadje uit gelopen en na een kwartier in de natuur...de zon kwam over de kim en i.p.v. de opkomst te fotograferen heb ik het resultaat daarvan in de natuur opgenomen...mooie kleuren die er maar even zijn.
Even later zei Heinz dat ik maar door moest lopen in mijn eigen tempo want hij had last van een Ekstrroog en dat hinderde hem.
Ok, tot straks. Het eerste dorp, Villares de Obirgo was te vroeg na een half uur voor koffie dus doorgelopen. Vanaf het einde van Hospital was het continue omhoog. Geen forse stijgingen maar steeds omhooglopen, dus dan is 18 Km niet erg....morgen is "ander verhaal". Dan gaat het van Astorga op bijna 900m hoogte naar Foncebadon op bijna 1450 meter...
Daar zit geen meter vlak bij. Buiten het feit dat ik een mooie herinnering heb aan Foncebadon is het ook de etappe dat ik om half acht in de ochtend van Gerrie telefoon kreeg dat een goede vriendin en collega overleden was en op datzelfde moment er dingen gebeurden boven mij, die niet te verklaren zijn. Loes, op dat moment nog in Astorga In een kleine kerk,had dat ook en heeft gelukkig foto's ervan gemaakt anders geloofd niemand dat.
Vanwege de enorme drukte "op De Weg" heb ik een bed gereserveerd in Foncebadon vanwege het feit dat er maar een kleine 30 bedden zijn en tot Molaniseca er verder niks is buiten het Cruz de Ferro..
Maar goed....vandaag ging super, de omgeving schitterend en vanwege het mooie weer met zuivere lucht mooie vergezichten.Onderweg ff gerust bij een onverwacht punt, een "kluizenaar" in de bergen die daar al enkele jaren drinken en fruit aan de Pelgrims aanbiedt tegen een vrijwillige gift. FF zitten en wat verse vijgen gegeten en " gedoneerd" en verder gelopen tot San Justo de la Vega op een uurtje lopen van Astorga waar ik even voor half 12 aankwam. Aangemeld bij de herberg in het voormalige klooster " Siervas de Maria" waar ik in 2012 ook geslapen heb. Toen 156 bedden, nu 232....en op dit moment: "Completo"..
En dan is er nog de Gemeentelijke herberg met 95 tot 120 bedden. En als dat vol is dan heb je de keuze in hostels en hotels en dat tikt aan want sinds 2013 is hier erg veel aan hotels bijgebouwd tot 4 en 5 *****.....dat gaat niet meer voor €65.. per nacht.
De dagelijkse B B B gedaan en de stad bezocht. Niet lang want het is te heet.  Zo meteen tegen 5 uur nog een keer proberen als de zon in het westen staat en wat gaat zakken.
Morgen dus Foncebadon. Een dag van 26km en een hoogteverschil van ruim 600m te overbruggen. Bij goed weer en koele bries in de rug en elk uur een dorpje met bar..tot en met Rabanal de Camino,moet dat lukken. Daarna is het 6Km klimmen naar Foncebadon.
Ik zet er wat foto's bij en Gerrie straks de teksten en dan de groetjes en tot morgen.
Lex

1. Wilmie:
    11 september 2017
    Super Lex en bedankt weer voor jouw verhaal.
    Heel veel succes voor morgen, een goede beklimming, prachtige natuur, niet te heet en schitterende mensen om je heen!
    Wij rijden morgen weer terug naar huis, dus tot morgen weer!
    Liefs en groetjes van ons
  2. Trudy:
    14 september 2017
    Prachtige foto's, met name die in de vroege ochtend, met die opkomende zon.