Dag 15. Van Foncebadón naar Molaniseca +/- 21Km.

13 september 2017 - Molinaseca, Spanje

Hola;
Vanmorgen weer "op tijd" er uit. Wekker hoefde niet want er lagen enkele Japanners op de kamer en dan weet je dat uiterlijk 05.00u het "plastic"geritsel start met de Halogeen koplampjes erbij....
Maar goed, alles went.....en voor half 7 ben je helemaal wakker.....en ga je je "dingen" doen en gaat dan lekker ontbijten. Het is een biologische herberg dus....sinds 2 weken weer bruin brood dat vanmorgenvroeg gebakken was gegeten...mmmmm
Daarna alles weer op de rug na het tanken van water en: Adios en Buen Camino en de deur uit. Direct gaat het 1,5Km recht omhoog over de stenen in het donker. Het is ruim een half uur klimmen en dan komt de zon op en plotseling kijk je recht, in een schitterend ochtendlicht, op het Cruz de Ferro....Wat een verschil met 5 jaar terug..mist, regen en stormachtige wind in de kou. Nu droog, 13gr en mooi licht......super op deze speciale plek.
Iedereen laat iets heel persoonlijks achter dus ook mijn rugzak is weer wat lichter.....
Na wat gedachten te hebben laten passeren nog wat foto's geschoten en toen verder want dan komt de karavaan er aan en dan krijg je een kermis waar ik niet bij wil zijn..daarom ook zo vroeg weg gegaan...
Heerlijk op weg naar Manjarin, de thuishaven van een kluizenaar op +/- 1600m hoogte. Leuk om te zien, o.a. hoe ver het nog is volgens hem, en dan weer door en nog even klimmen om de laatste 50m hoogteverschil meteen te overbruggen en dan gaat het dik 14Km omlaag. Dan moeten we nl 1000m hoogteverschil weer dalen.....tot 1e dorpje El Acebo aanslag op je knieën zo stijl omlaag dus heeeeeeeel rustig dalen en met je stok "afremmen"...dan tot Riego de Ambros asfalt. In El Acebo heerlijk mijn 2e ontbijt genomen kijk maar op de foto....en weer rustig dalen. Nu je het weet ga je rustig en goed. "Toen" was ik ongeveer 3/4 uur eerder beneden in Molaniseca maar nu echt niet, heerlijk genoten.
We hebben uren boven de wolken gelopen en dat was zo mooi, zon, helder, een licht briesje en stil.......schitterend.
En dan na 4,5 uur loop je over de oude Romeinse brug Molaniseca in..."thuiskomen" in deze moie plaats voor Ponferrada dat ik morgen doorkruis....meer niet want ik vind dit de meest vreselijke (drukke) stad van de hele Camino. Dus verstand op nul, blik op oneindig en gaan....
De dingen gedaan die dagelijks gedaan moeten worden en dan weer uitlopen en een goede bak koffie drinken.....
De Belgen en Franse tegen gekomen en om 18.00uur drinken we een biertje samen. Spreken we steeds af als we elkaar weer treffen, zij hebben me dus ook de bijnaam ......Gonzales grande Vitesse gegeven.......
Leuk stel. En dan zit ik hier te tikken en wie komt binnen....Heinz.......tja ging lekker dus ik loop maar door.....Alle bekenden van de laatste 4 dagen zijn in dit stadje....gezellig.
Straks hier eten en nog een afzakker en dan morgen naar Cacabelos 24 Km via Villafranca del Bierzo......het dal in richting O' Cebreiro waar ik zaterdag boven hoop te komen.Daar tussen: vrijdag Trabadelo.....Casa SUSI......dat gaat leuk worden....ik laat het weten.
Ik hoop tot morgen. Zet er weer de foto's bij en Gerrie de teksten.
Gr. Lex

1. Nel Wagemans:
    Hoi Lex,
    Eris gisteren iets mis gegaan met mijn reactie. Die zie ik nu namelijk niet staan, maar dan weet je dat ik toch aan je gedacht heb.
    Leuk om steeds jebelevenissen te lezen, dan blijven we wel bij. Gezellig dat weerzien met andere wandelaars, dat kan ik me ooknog herinneren van het Hadran's Wallpath, is erg leuk. Geniet er van en morgen weer een goede dag.
    Groetjes van mij.
  2. Wilmie:
    Hoi Lex,
    Toch nog 1 dag later geworden om op jouw verhaal te reageren. We hebben het gisteren wel gelezen, want we zijn natuurlijke wel altijd benieuwd hoe jouw etappedag geweest is. Maar door omstandigheden had ik je geen reactie gegeven.
    Maar dan nu wel, wat een verhalen weer: vroege tijden met opstaan, mooie zonsopkomsten, prachtige foto's, mooie ontmoetingen en herkenningen, zelfs raadsels (voor ons dan), lekker eten en drinken en noem maar op. Prachtig hoor, geniet er verder van, vooral op die bijzondere plekken voor jou.
    Is het verder op de dag nog steeds zo warm/heet?
    Voor morgen weer een succesvolle dag en veel groetjes van ons 3-tjes.
  3. Henk:
    13 september 2017
    Lex, leuk die vergelijkenissen van je eerste tocht met die van nu
    tja als het daar boven maar rustig blijft met een lekker zonnetje
    en niet die bakken water, we genieten van je verslagen.