Dag 19: van O Cebreiro naar Triacastela +/- 21Km

17 september 2017 - Triacastela, Spanje

Hola.....
Vandaag een middelzware etappe van 21Km. Middelzwaar vanwege de vele op en af stukken in de bergen tussen O Cebreiro en Triacastela en de stukken langs de grote weg met als afsluiting en lange steile afdaling vanaf Alto de Poio op 1337 m naar Triacastela op 671m...
Vanaf begin mooi het bos in en even iets dalen om daarna direct weer omhoog te gaan richting Linares. Ik heb voor deze route gekozen want men kan ook direct de grote weg achter O Cebreiro op en die continue volgen...is minder zwaar en iets korter maar ook minder veilig langs de weg met vele bochten. Ook al is er hier op zondag zo goed als geen verkeer. Maar diegenen die rijden...die kennen maar 1 pedaal......
Het ging goed al was het idd op en neer en op en neer en......
Vooral de steile dalingen zijn, na gisteren, geen pretje voor je knieën.......( die zijn nl al "op leefijd")
Maar na 3 kwartier Linares bereikt en daar de jas uit..Ik had hem aangedaan omdat het op O Cebreiro echt koud was met forse wind.
Ps. O Cebreiro staat bekend om zijn unieke zonsopkomst....ik heb die in 2012 gezien en waar ik ook ter wereld al ben geweest: dit had ik nog nooit gezien. Ik heb gelukkig de foto's nog -:)
Vandaag dus niet want het was totale dikke bewolking.
We komen nu echt onder invloed van de oceaanwind en bijbehorend weer....maar het is ook nog "maar" zo'n 145Km naar Santiago en dan nog dikke 90 naar Fisterra..aan de Atlantische Oceaan..
Maar..na een halfuurtje verder klimmen was ik bij Alto de San Roque met het beeld/ monument van een Pelgrim zwoegend tegen de Westenwind..(foto).
Daar natuurlijk foto's maken en weer verder omhoog richting het hoogste punt vandaag de Alto do Poio op bijna 1350 m. Vooral de laatste 200m gaan fors steil omhoog en dat voel je
( ik dus..) maar boven is er dan ook heerlijke koffie met iets lekkers.....
Bijna op de helft en dan gaat het langzaam maar zeker omlaag met in de dorpjes wat stijgingen want die zijn altijd op "heuvels" gebouwd ter "verdediging" in vroegere tijden.
Na: Fonfria, Bilduedo, Filloval en As Pasantas is er dan Triacastela op "slechts" 671m.
Via een laatste steile afdaling loop je vanuit een bos zo Triacastela in. In het bos trouwens een schitterende oude Kastanjeboom gezien van minimaal 800 jaar oud 8,5m hoog en een diameter van 2,70m.....EN: gezond. Mooi!!.
Herberg gevonden, 1x vragen gaat vlugger dan zoeken in alle straatjes want het is tenslotte een groot dorp.
Ik was de eerste rond half 2 want mijn slaapgenoten de Franse met het : Belgische,Spaanse,Italiaanse echtpaar liepen een uurtje achter mij... Lekker gedoucht en gewassen en toen kwamen ze er aan. Moe maar.....voldaan. Wat ik morgen doe? Sarria, +/- 19Km. Zij gaan naar Barbadelo, een kleine 5 km verder waar ze een mooie Privado Herberg weten : Carmen. De Belgisch Spaanse Carmen.......heeft gebeld en er was nog plek.... Dus plannen aangepast. Of ik morgen nu 24Km loop en dinsdag 19 , dat maakt niet uit. Nog 6 dagen tot Santiago en als het lichaam zo blijft gaat het goed ... Dus ik hoop tot morgen in Barbadelo. Ik zet er weer wat foto's bij. Gr.Lex

1. Nel Wagemans:
    17 september 2017
    Hoi Lex,

Mooi, weer een dagje afstrepen. Het gaat voortreffelijk zo te lezen en och, die klimmetjes gaan je toch goed af. Je eigen tempo aanhouden heb je inmiddels wel geleerd. En na het douchen voel je jezelf weer de oude, dat is ook prima, En "Yes, dat heb ik weer geflikt"is toch ook een goed gevoel. Ga zo door, ik heb er alle vertrouwen in dat je het einddoel haalt.
    Voor morgen weer veel plezier, een goede wandeldag en op naar de eindstreep.
    Alle goeds en een lieve groet van mij.
  2. Wilmie:
    17 september 2017
    Hoi Lex,
    Erg leuk om iedere dag toch jouw verhaal van de dag te lezen en met die prachtige foto's erbij!
    En het gaat echt voorspoedig, de laatste week alweer.
    Vanmiddag gezellig met Gerrie bijgepraat over jouw camino, maar dat zul je al wel gehoord hebben.
    Heel veel succes met de wandeling van morgen en we hopen weer op jouw verhaal. Op naar de jouw einddoel.
    Veel groetjes en tot morgen
  3. Tiny:
    18 september 2017
    Hoi Lex, ik heb ff bijgelezen! 😀Het gaat je weer prima af, mooi!
    Hele mooie foto's en verhalen.
    Veel plezier nog en succes nog, groetjes!
  4. Trudy:
    18 september 2017
    Nog maar een kleine week. De laatste loodjes, maar ze wegen jou niet zwaar. Met volle teugen genieten dus. En wij genieten met je mee.