Dag 16 van Molaniseca naar Cacabelos in de Bierzo +/- 24Km.

14 september 2017 - Cacabelos, Spanje

Hola;
Vandaag een etappe met verrassingen. Op het programma de tocht door Ponferrada en dan de wijnbergen van de Bierzo in naar Cacabelos.
Bij het opstaan al bemerkt dat het nog stikdonker was: dikke bewolking....
Eerste keer sinds ik vertrokken ben maar.......naar wat ik gehoord heb moet ik heel vlug zwijgen vanwege de weersomstandigheden thuis..
De temperatuur was hoog 16 gr om 07.00u... en geen zuchtje wind. Om half 8 op stap samen met Heinz. Liep lekker rustig omhoog richting het voorstadje van Ponferrada Campo. Van daaruit al de eerste wijngebieden in rondom Campo dus stijgen en dalen totdat we na 8Km de stadsrand van Ponferrada bereikten. De markeringen waren super!!! Alles hagelnieuw dus boekje lezen met de te volgen straatnamen was niet nodig....
Voor we het wisten stonden we tegenover de imposante Tempeliersburcht daterend uit de middeleeuwen. Daarna ging het wonder bovenwonder vlug vanwege de super markeringen.
Op het plein voor een kerk in het centrum koffie en broodjes....ontbijt in de herberg was " opgebakken brood" van gisteren...ken ik nog van "toen" dus laat maar. In de rugzak heb ik nog iets lekkers uit Nederland en daar kun je 2 uur op lopen ( geen EPO!!!)....:) :)
Na de koffie, met vele Pelgrims, boekjes gepakt omdat de markeringen afweken van de verschillende boekjes. Gevraagd in de koffiebar en daar had ik het antwoord: het was de alternatieve route door een park die volledig nieuw gemarkeerd was en veel rustiger dan die 10Km langs de drukke invalsweg te lopen naar Camponaraya.
Ik stelde voor dat te gokken want we waren lekker vroeg en de etappe is op een enkele korte klim vlak...
Iedereen akkoord en daar ging het omlaag naar het park aan de rivier....dik 35 Pelgrims in een rij........bij het park aangekomen, weer die super markering die zo schoon was dat het echt hagelnieuw moet zijn want anders zit alles al vlug onder de grafitty kleuren....
De "stoet" rekte al vlug uit elkaar vanwege de verschillende loopsnelheden.
"Toen" uren langs een drukke weg (ochtendspits) nu door parken, buitenwijken en mooie natuur en......rust. Langzaam brak de bewolking maar geen zonsopkomst of zon nog gezien. Temperatuur prima. Om 11 uur ongeveer aangekomen in Fuente Nuevas een dorpje op het platteland.Lekker gegeten en iemand gefeliciteerd met zijn verjaardag en na een halfuurtje de schoenen weer aan en op stap naar Camponaraya. Een iets groter stadje waar we weer op de "originele" route kwamen....Ook hier weer vele vernieuwingen waaronder een mooie fontijn..( foto's).
Daarna nog een dik uur door de wijnbergen van de Bierzo naar Cacabelos waar we rond haĺf 2 aankwamen bij de herberg. Erg mooi en ik slaap op een kamer samen met de Belgen en de Franse vrouw uit Verdun. Het klikt ontzettend goed tussen ons viertjes dus prima!
De dagelijkse zaken gedaan en dan uitlopen. FF nog met Gerrie en Stijn ge-skypt en toen de verrassing van de dag : Staat Heinz bij de receptie.....was na een halfuurtje doorlopen, (hij wilde naar Villa Franca Del Bierzo (8km) maar had zich bedacht. Het was ondertussen bloedheet geworden met de zon er weer volop bij, en was omgekeerd en kreeg nog net 1 bed in een 6 persoons kamer.
Morgen blijft hij dan hier 1 dag uitrusten ipv in Villa Franca...
Straks lekker iets eten en drinken en dan weer.....naar bed.
Morgen dus Trabadelo. Is dus maar 19Km ongeveer dus i.c.m. de klimmetjes voor en na Villa Franca reken ik op minstens 4 uur lopen. Half 8 weg kan ik rond lunchtijd bij mijn logeeradres zijn......
Ik hoop dus tot morgen..
Ik zet er weer de foto's bij en Gerrie vanavond de teksten.
Gr.Lex

1. Mariet van der Burgt:
    14 september 2017
    Hoi Lex, Elke dag lees ik je ervaringen. Dat wordt straks thuis behoorlijk afkikken. Thuis weer met beide benen op de grond gaan staan. Gerrie moet je af en toe maar wakker maken. Maar Lex, het begint al aardig op te schieten. Geniet van de zon, natuur en vooral van alle mensen om je heen. Nu kan het nog! Afgelopen dinsdag geëvalueerd met Hans en Gerard in Utrecht. Was weer gezellig. Lex, het ga je goed!
  2. Trudy:
    Het schiet op, Lex. Nog 222 km zag ik op de foto gisteren. Enerzijds werk je natuurlijk naar je einddoel toe, anderzijds gaat het je misschien te snel, omdat je zo geniet van ieder moment. Lekker uitrusten vanavond, met gezelligheid, lekker eten en een drankje, en een goede nacht. Veel plezier en succes morgen natuurlijk weer.
  3. Nel Wagemans:
    14 september 2017
    Hoi Lex,
    Super dag vandaag lees ik weer. En leuk die nieuwe route , weer eens wat ander en tevens goed gemarkeerd.
    Geniet van het samenzijn vanavond en morgen weer een hele goede dag.