Dag 13, van Nájera naar Santo Domingo de la Calzada.

1 juni 2017 - Santo Domingo de la Calzada, Spanje

Alweer de 13e dag......De naam van onze slaapplaats is al mooi genoeg. Waar de naam vandaan komt weet ik maar gaat te ver om hier op te schrijven. Wie het wil weten moet het zelf opzoeken of gewoon mij een keer vragen..is mooi om te lezen/ horen.

Zoals gewoonlijk om 06.00u op. Gerrie al eerder want die had een erg slechte nacht vanwege "darmklachten" a.g.v. van de vele olijfolie in het avondeten....... er zijn betere manieren om gewicht kwijt te raken en door de Camino te lopen gaat dat al vanzelf.....
Maar desondanks goed gemutst om 07.45u op pad naar ons ontbijt. Is gewoon de beste remedie.....eten en drinken.
Na enkele dagen "gewoon" weggelopen te zijn was het vandaag weer "raak"....direct omhoog om door de pas door de rode rotsen te komen boven Nájera waar je iets meer dan een half uurtje zweten voor nodig hebt..... eerst vanmorgen de weerberichten bekeken: max 13 tot 15 Gr. In de ochtenduren met wolkendek, vanaf 10.00u 18 en in de middag 30++....
De rolluiken omhoog en we kijken recht in de zon aan een strak blauwe hemel ZONDER een zuchtje wind..Gerrie had al de lange broek aan en alles was al klaar en ingepakt.....FF minder, maar oprollen kan ook. Ik maak geen verschil, continue korte broek en polo, klaar.....
Dus na een dik half uur zweten en de broekspijpen dan maar nog meer omhoog...
Na 1, 5 uur al de eerste rustplaats bereikt. Azofra na bijna 8 Km op en neer. In de straat met de 2 bars een lange rij met tafels en stoeltjes met Pelgrims..... De 2e bar had het nakijken...
Lekkere Bocadillo's gegeten , koffie en en na een half uur weer op pad. Volgens de route boekjes op het einde nog een dorp met bar...was op een Golfclub......zag men ons niet zo zitten die naar zweet stinkende wandelaars en fietsers gewoon verder....Na een klein uurtje het 3e "Godsgeschenk" deze Camino. Boven op een berg, na 3/4 uur klimmen bij 30+ een GRATIS sap en fruit bar.... vrijwillige bijdrage was welkom. Mensen waren/zijn werkloos zoals meer dan 60% van de Spaanse jeugd .....
Een kleine 1,5 uur later op de top van een volgende berg keken we recht op Santo Domingo de la Calzada........Maar zoals het boekje zo mooi schrijft " u bent er nog niet"...tenminste 3/4 uur dalen en het stadje in richting de Kathedraal.....
Klopte exact.om 14.00 uur liepen we in de bloedhitte Santo Domingo in.....
Ons appartement dat we gisteren via Internet gevonden en gereserveerd hadden voor het enorme bedrag van €39 lag inderdaad op ruim 200m van de Kathedraal...
Schitterend, voor 3 pers. met echt alles erop en eraan.....Niet dat we het nodig hebben.....bed, douche en toilet is genoeg....
Jullie kennen de rest ondertussen: B B B en wat boodschappen voor morgenvroeg.
Daarna weer de "stad" in, vele nieuwe en oude bekenden gezien en gesproken, koffie met de welbekende Pan Chocolat en een gezellig terrasje op tot het eten...
Heerlijk weer gegeten en deze mooi dag lekker afgesloten.
Nu tassen inpakken, kleren gereed leggen, alles is binnen no-time droog en dan slapen.
Gerrie heeft een serie foto's geplaatst dus ik zeg.....Tot morgen in Belorado, een fikse tocht van minimaal 24 Km +... internet is geen probleem meer sinds vandaag want in de EG landen is alles vrij volgens de kosten van je woonland......En we hebben enorm veel Gb in ons "compleet abonnement.....".
Groetjes namens ons 2
Lex

1. Nel Wagemans:
    1 juni 2017
    Leuk om weer te lezen dat het goed gaat, Leuke ontmoetingen en verrassingen, wat wil je nog meer. Ja, morgen weer zo'n mooie dag en dat gun ik jullie.
    Veel plezier, succes en blijf genieten.
    Groetjes
  2. Mariet van der Burgt:
    1 juni 2017
    Oh oh, wat een enthousiasme! Die L ex geniet stap voor stap, pas voor pas! Lekker een aantal weken onbezorgd genieten. Heerlijk warm weer, lekker Spaans eten en drinken. Mensen ontmoeten van allerlei pluimage, ieder met zijn of haar verhaal! Beter kun je het leven niet wensen! Genietse mensen!
  3. Trudy:
    2 juni 2017
    Kilometers in de benen, berg op berg af, hitte, hard werken, zweten, indrukken, emotie, gevoelens, herinneringen, genieten, prachtige stadjes, natuur, ontmoetingen met mensen overal vandaan, gratis sap, de jonge werklozen ook een stukje realiteit, water, wijntje, biertje, geperst sap, heerlijk eten uit de streek, terrasjes. Kortom VAKANTIE. Een onvergetelijke. Vanachter mijn laptopje probeer ik zoveel mogelijk met jullie mee te genieten. XX
  4. Tilly:
    Hallo lieve wandelaars,
    Sorry, Ik was even een paar dagen achter, Jullie gelukkig niet.
    Zoals ik lees gaan jullie samen vol goede moed verder.
    Zo knap, inderdaad niets is daar vlak.
    Fantastisch jullie mooie route te volgen, en fantastische foto's te zien.
    Fijn om te lezen dat jullie ook zo van het spaanse eten en wijn genieten.
    Vele mooie momenten en ontmoetingen gewenst.
    Tot een volgend bericht, blijf vooral genieten.